An. Lap 29th, 2022
Kaip išsiugdyti pasitikėjimą savimi

Pagrindinis dalykas, kuris neleidžia žmogui tobulėti ir keisti gyvenimo, – nesėkmių baimė ir pasitikėjimo savimi stoka. Kyla klausimas, kaip įveikti baimę, kaip labiau pasitikėti savimi?

Pasitikėti savimi gali trukdyti įprotis save lyginti su kitais, kritikos ir vertinimo baimė, įsišaknijęs nevertingumo jausmas (žema savivertė). Taip pat, pasitikėti savimi trukdo ribojantys įsitikimai. Paprastai jie priskiriami vienai iš šių kategorijų:

  • Aš turėčiau / neturėčiau – ribojantis įsitikinimas, kuris priverčia mus įstrigti saviplakoje ir gėdoje.
  • Aš negaliu – ribojantis įsitikinimas, apimantis savo įvaizdį ir savęs efektyvumą.
  • Aš esu / nesu – ribojantys įsitikinimai, kurių centre yra tai, kas esame ar ne.
  • Kiti yra / bus – ribojantys įsitikinimai, orientuoti į kitus žmones ir į tai, ką mes manome, ką jie galvoja.

Pasitikintis savimi žmogus neišvengia klaidų, nesėkmių ir nelaimių. Šiuos dalykus jis priima kaip galimybes dar kartą atidžiai pažvelgti į save, savo gyvenimą ir šių patirčių išsinešti išminties. Pasitikintis savimi žmogus mato galimybes problemose, o ne problemas galimybėse.

Kaip auginti pasitikėjimą savimi ir keisti požiūrį? Štai keli paprasti patarimai:

Pasitikintys savimi nepermąsto praeities klaidų

Praeities klaidų, nesėkmių ar suklydimų nuolatinis prisiminimas ir permąstymas ne tik neturi jokios apčiuopiamos naudos, bet ir trikdo jūsų asmenybę. Ar dažnai vakare lovoje permąstote darbe nutikusius nesklandumus, barnį su namiškiais, o kur dar vaikų auklėjimo klaidos ir graužatis, kad dabar elgtumėtės visiškai kitaip. Toks „atrajojimas“ ne tik sugadina nuotaiką, bet sumenkina pasitikėjimą savimi.

Pasitikintys savimi nepuoselėja per didelių lūkesčių

Savimi pasitikintys žmonės nėra perfekcionistai. Perfekcionistai tiki, kad vienintelis būdas būti mylimam, naudingam ir įvertintam yra buvimas tobulam (turėti tobulą išsilavinimą, darbą, šeimą, namą, kūną ir t. t.).

Atvirkščiai – perfekcionizmas ir poreikis būti tobulam yra menko pasitikėjimo savimi ir žemos savivertės pamatas. Jei esate perfekcionistas ir kažką atlikote nepakankamai gerai, nuotaika iškart subjūra.

Pasitikintys savimi nesisieloja dėl to, ko negali pakeisti

Pakeliui į darbą rezgasi mintys apie galimas klaidas ataskaitoje, o po treniruotės sudiegus šoną jau girdite nepagydomos ligos diagnozę. Mes visi puikiai žinome, kaip stipriai nerimas gali užvaldyti. Kol nerimaujate, atrodo, kad situaciją kontroliuojate, ir tuomet jaučiatės geriau. Tačiau tai tik iliuzija. Mums tik atrodo, kad jei daug ir ilgai galvosime, pajėgsime pasirengti visoms galimoms negandoms, o netikėtumams užbėgsime už akių. Kai nerimas tampa itin stiprus, mūsų smegenys nebesupranta, kada pavojai yra tikri, o kada tik įsivaizduojami.

Kaip pasitikėti savimi išmokstame su laiku analizuojant aplinką ir save. Kiekvienas atranda jam tinkamiausius būdus, tad nenustokite ieškoti ir tobulėti – pasitikėjimas savimi augs kartu su jumis.